دومین همایش صنعت لبنیات و صنایع وابسته با محوریت «سرانۀ مصرف لبنیات» دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ در سالن مرکز همایشهای برج میلاد تهران پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سخنرانی کوتاه مجری برنامه، سیدمحمدرضا بنیطبا – سخنگوی انجمن صنایع لبنی – آغاز بکار کرد.
مهندس باکری – دبیر انجمن صنایع لبنی – در آغاز مراسم، ضمن خوشآمدگویی به حضار همایش گفت: خیر مقدم میگویم به همۀ عزیزان و صاحبان صنایعی که در این همایش حضور پیدا کردند. قصدِ سخنرانی ندارم و تریبون را به بزرگوارانِ حاضر در سالن خواهم سپرد. ولیکن، نباید فراموش کنیم که توسعۀ تولید بدون توزیع عادلانۀ ثروت و قدرت خرید خانوار، غیرممکن است. اساسا انباشت سرمایه در بخشِ تولید در چنین شرایطی ممکن نیست. در مسیر رشد توسعه و تولید بایستی سرمایهگذاری انبوه در رشد درآمد سرانۀ خانوار و طبقات متعدد مدنظر قرار بگیرد. در یککلام، سرانۀ مصرف ریشۀ اصلی رشد تولید است. پس بهتر است به آن بیندیشم تا تولید امکانِ رشد داشته باشد.
شکلگیری و تداوم انحصار، بحران بزرگ صنعت لبنیات
در ادامه، گزارشی از روزنههای امید و امکان برای سرمایهگذاری در صنعت لبنیات منتشر شد. هادی حدادی و محسن عزیزیان، ضمن اشاره به دلایل مهم برای ردیهای بر عدم تناسب فضای صنعتِ لبنیات برای سرمایهگذاری، مهمترین دلیل آن را «اشباع و تراکم فضای سرمایهگذاری در صنعت در برابر کاهش تعداد و حجم مشتریان» قلمداد کرد. حدادی دلایل بالابودن موانع ورود به صنعت را در سه مورد برشمرد:
- تمایز محصولات برای ممانعت از ورود رقبای جدید بالا نیست
- پایینبودن میزان هزینۀ مصرفکننده برای جایگزینی محصولات تازهوارد
- بهرهمندی از سرمایۀ اولیه برای ورود به صنعت و تولید در مقیاس گسترده
عزیزیان بیان کرد: برآوردهای فائو به ما میگوید تا ۲۰۳۰ ما با بحرانِ جدی در تعداد گاو شیرده و نتیجتا، بهرهبرداری از فرآوردههای صنعت لبنیات مواجه خواهیم شد.
در ادامه، حدادی بیان کرد که صنعت لبنی با ۴ بحران جدی و بزرگ روبهروست: - بحران تأمین پایدار نهاده و شیر خام
- بهرهروی پایین تولید در حلقۀ شیر خام
- افزاش هزینههای تأمین و تولید در زنجیرۀ لبنی
- افزایش فروشگاههای آنلاین و نتیجتا، کاهش قدرت چانهزنی صنعت
وی در ادامه گفت: حتی بازار خارجی هم برای سرمایهگذاری سهلالوصول نیست. با اینکه آنها عموما در همین منطقه بازاری با بیش از ۵ میلیارد دلار سودِ خالص دارند، اما آمار و ارقام جهانی، گویای تغییر و تحولِ ذائقۀ مصرفکنندۀ عمومی بواسطۀ تغییر سبک زندگی است. جنبشهای تغذیهای اخیر از جمله رشد و گسترش تبلیغاتِ گیاهخواری، باعثشده تا سلیقۀ عمومی به سرانۀ مصرفِ پایینتر مصرف لبنیات سوق داده شود.